می توانم اولین سایت سرگرمی آموزش کودک با هدف فرهنگسازی اجتماعی در ایران می توانم اولین سایت سرگرمی آموزش کودک با هدف فرهنگسازی اجتماعی در ایران

ترجمه و نشر آثار مطالعاتي مفيد
انجمن باور
ترانه میلادی

هدف:
تلاش در جهت تسهيل دسترسي و گسترش منابع مطالعاتي مرتبط با حوزه معلوليت و سرعت بخشيدن به انتقال تجربيات و دانش مطرح در ديگر كشورها با ترجمه كتب مفيد و كاربردي به زبان فارسي.

خلاصه و ضرورت اجراي طرح:
با توجه به نقش غيرقابل انكار زبان و نحوه نگارش كتب در دسترسي و بهره‌مندي از دانش موضوع آنها و نيز عدم ترجمه بسياري از متون كاربردي و مفيد به واسطه قرار نداشتن در زمره كتابهاي كلاسيك دانشگاهي و يا مخاطبين خاص (افراد داراي محدوديت جسمي حركتي) يك كتاب و اهميت بازگشت مالي ترجمه و انتشار يك اثر و … همگي به اين سرانجام رسيده است كه منابع قابل اتكاء و متون كاربردي بسيار اندكي در زمينه مسائل مرتبط با معلوليت مورد توجه مترجمين قرار گرفته و در نتيجه دسترسي مناسبي به اين كتاب ها در بازار كتاب خوانان وجود ندارد.
لذا انجمن باور به مدد همياري گرفتن از اعضاي علاقه‌مند صاحب تجربه در امر ترجمه و با مشاوره و همراهي اساتيد مرتبط اقدام به آغاز اين مسير نموده و براي فاز اول طرح، 5 كتاب در سال 92 با مشورت و نظر اساتيد دانشگاه انتخاب شده است كه در فاز دوم طرح به منظور نشر و بومي سازي، ترجمه خواهد شد.

انجمن باور از تمامي مترجمين، اساتيد، هنرمندان، مربيان دلسوز و علاقمند مشاركت در اين پروژه دعوت به عمل مي آورد.

آيتم ها عبارتند از:
معرفي كتاب هاي مرجع و مفيد در حوزه افراد داراي معلوليت
2- همياري در ترجمه متون از زبان انگليسي، فرانسه، آلماني به فارسي
3- همكاري در بومي سازي تصاوير كتاب هاي داستاني و آموزشي
4- همكاري در بخش صفحه آرايي كتاب ها
5- همكاري در بخش چاپ و نشر

جشنواره من هم می توانم
انجمن باور
ترانه میلادی

مقدمه:

فرهنگ سازی یکی از حوزه های فعالیت انجمن باور از ابتدای فعالیت این مجموعه تا کنون بوده و در این راستا رسانه قدرتمندترین ابزاری است که باور از آن بهره می جوید. از دیگر ابزار مورد استفاده در این حوزه تولیدات فرهنگی متناسب با نیازهای جامعه میباشد که باور سعی نموده به این مهم توجه ویژه داشته باشد. در همین راستا، واحد فرهنگی هنری باور به منظور فرهنگسازی در حوزه کودک و نوجوان اقدام به تدوین و طراحی پروژهای با عنوان “من هم می توانم” نمود.
این طرح با توجه به آموزش غیرمستقیم طریقه ارتباط صحیح کودکان با افراد دارای معلولیت در جامعه، طراحی گردیده است. کتابي كه بر اساس همين طرح تاليف و آماده سازي شده به کودکان این فرصت را می دهد تا خود را جای دیگران بگذارند و از نگاه آنان به محیط پیرامون‌شان بنگرند این تمرین درک متقابل آنان از شرایط متفاوت را موجب می شود و این امر در آموزش رفتارهای اجتماعی صحیح در دوران کودکی به گفته متخصصان حوزه کودک بسیار موثر است. در طراحی کتاب “من هم می توانم” سعی بر آن بوده دنیای ساده، کودکانه یک کودک معلول به تصویر کشیده شود و به طور غیرمستقیم به دغدغه ها و مشکلات این کودکان اشاره گردد. همچنین آشنایی کودکان با انواع معلولیت و رفتار صحیح با کودکان معلول، توسط خانواده و مربیان و آموزشگرها، از دیگر نکاتی است که در این طرح لحاظ شده است. از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح تغییر باورهای نادرست، برابرسازی فرصت ها و بسترسازی فرهنگی در حوزه ی معلولان کشور می باشد که از این رهگذر میسر خواهد شد.

توضیح طرح:

دانش آموزان پس از دریافت کتاب و مطالعه آن، به پرسشهای انتهای کتاب که با توجه به متن داستان طراحی گردیده پاسخ خواهند داد و پس از پر کردن بخش مربوط به اطلاعات فردی دانشآموز برگه را به مدرسه تحویل می دهند. برگه ها پس از پایان مهلت تعیین شده، توسط کادر آموزشی مدارس جمع آوری شده و به دبیرخانه جشنواره تحویل داده میشود. دبیرخانه پس از بررسی آثار نتایج را اعلام مینماید. برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به برگزیدگان و تقدیر از دستاندرکاران برگزاری جشنواره از دیگر فعالیت های اجرایی میباشد که در این طرح دیده شده است.

دستاوردهای حاصل از اجرای طرح:

  • امکان توزیع تولیدات فرهنگی و آرمان های متعالی باور در سطح وسیع تری از جامعه
  • آموزش غیرمستقیم مفاهیم فرهنگی- اجتماعی به کودکان
  • آموزش غیرمستقیم حقوق شهروندی به کودکان
  • امکان برآورد میزان موفقیت طرح، به منظور بهره گیری نتایج آن در دیگر طرح های آموزشی- فرهنگی
  • ایجاد دغدغه و حساسیت اجتماعی برای برطرف نمودن مشکلات معلولان در جامعه
  • بهره گیری از همیاری کودکان به منظور ترویج فرهنگ احترام و حفظ کرامت انسانها در جامعه
  • انجام فعالیت رسانهای با رویکرد فرهنگ سازی به بهانه برگزاری جشنواره

دامنه كاربرد:

دامنه کاربرد این طرح شامل مخاطبین زیر می¬باشد:

  • (مقطع ابتدایی/  سوم دبستان)